onsdag den 11. august 2010

Hvor svært kan det være...

...AT VÆRE PÅ BARSEL?

Og hvor lidt kan man tillade sig at nå på en hel almindelig hverdag?

Jeg hører bestemt ikke til en af disse HausFraus, som stæser rundt og gør rent, så snart knejten sover....tværtimod. Det rager mig en høstblomst om gulvet er skuret for nyligt, endsige blevet støvsuget i denne uge.

Støvet kan ligge i et let drysset lag i hele hytten, -sirligt blandet med hundehårene og mine egne laaange røde hår, der falder af i en lind strøm pga. amme-hormonella-halløjsa.
JEG GIDER DET BARE IKKE. - altså rengøringen.
Det er et evighedsarbejde, som med fire unger, en kæmpe køter af en hund og en mand der er murer (bare lige til orientering: jep, murertøj bliver MØGbeskidt), er så godt som spildt arbejde.

Men trods denne dybfølte tilstand af anti-rengøringsvanvid, får jeg gudhjælpemig ALTID dårlig samvittighed, når klokken nærmer sig 16.15 og jeg ved at Manden Min snart træder ind af døren efter en lang dag på arbejde. Ind af døren til et hus, der ikke har nyvaskede, skinnende gulve, duftende tøj på tørresnorren og en kone der står klar med kaffen.
Ikke at der nogensinde er blevet ytret krav om førnævnte, men mest fordi, at jeg kan dunke mig selv oveni hovedet med den (absolut) ubrugte gulvmoppe over, at jeg ikke kan tage mig sammen til at få mere fra hånden i løbet af en dag.

Men tilbage til Knejten der lige er faldet i søvn; så ser man mig lave en god kop kaffe, smide mig i sofaen sammen med computeren og tage min (efter egen bedste overbevisning) tiltrængte pause. Og når mailsene er tjekket, yndlingsblogs'ne besøgt, ser man mig måske endda tilgode se mit eget basale behov for skabertrang igang med et lille mini-maleri eller to.

Men af en eller anden uforklarlig årsag løber jeg ikke glædestrålende manden i møde, når han kommer hjem fra den hårde arbejdsdag og siger: SE HVAD JEG HAR LAVET I DAG: ET MALERI!! Men giver mig med stor sandsynlighed til at forklare min dag med dagens rutiner, bare så det i det mindste LYDER som om, jeg har lavet noget...

Og så er det, jeg i skrivende stund for lyst til at indvie dig i, hvordan sådan en almindelig barselsdag for Frk. Hverdag ser ud.

Kl 4 (OM MORGNEN!). Ammer Ludvigen
KL. 6.30. Ammer. står op.
Kl 7. Laver morgenmad til Ludvigen. Smørre madpakke til Livaen.
Kl. 7.30 Livaen vågner. Morgenmad.
Kl 8.30 Kører Livaen i børnehaven
Kl 9 Hjemme igen. Ludvigen spises af og puttes
PAUSE
kL 10.30 Ludvigen op. Hele rumlen gentages indtil...
Kl 13 Knejten putter igen
PAUSE
Kl 15. Ludvigen op.
Kl 15.30 Livaen hentes
Kl 16.30 - 20.30 er et rent inferno af go'dag til Manden Min, madlavning, badning, spisning - og en lille lur klemt ind for Ludvigens vedkommende, såkaldt kvalitetstid med Livaen og så er det også at jeg...
Kl 21. er ved at være brugt.

Herre Jemini, er der noget at sige til, at det ikke er altid at gulvene skinner herhjemme...
Og således er der hermed redegjort for, hvor lidt man kan nå på en dag på barsel...
...ALTSÅ UDOVER ALT DET, DER BARE LIGE SKAL GØRES.


4 kommentarer:

  1. Havde en dejlig sundhedsplejerske- samme til begge børn, som ved første barn fortalte mig, at da hun selv var på barsel var succeskriteriet for dagen blot at have været i bad inden manden kom hjem kl 16. Og netop understregede vigtigheden af at få en form for hvil, når barnet hviler. Man er jo "på" rigtig meget af døgnet. Og det bliver ikke mindre, når der er flere børn. Jeg er desværre nok den der er dårlig til at tage pauserne, hvilket er en af årsagerne til min blog...forpligtigelse til et fristed. Og det har været rigtig godt.

    SvarSlet
  2. Rigtig godt beskrevet, netop sådan husker jeg også dagene med småbørn.
    Nu her 30 år senere kan jeg sgu stadig ha en snert af dårlig samvittighed når jeg IGEN har prioriteret andre ting end gulvene og opvasken.
    Egentlig tror jeg vores mænd allermest vægter at have en glad kone, frem for et klinisk rent hjem, det er ihverfald det argument jeg bruger for at overbevise mig selv om, at det er okay at bruge lidt egoisttid.
    Rikke brug du bare din sparsomme tid på dine små malerier, de er så skønne og glade, og nyd ungerne , pludselig er de store ;o))
    Kærlig hilsen Lis

    SvarSlet
  3. Hm...kender det....for søren da, hvor jeg kender det. Har i mange år været medlem af to hemmelige foreninger. Hemmelige - fordi de er oprettet af mig selv og kun med mig selv som medlem, formand og kasserer. Nu vil jeg så indvie jer i disse...mine hemmelige foreninger, som så ikke er hemmelige mere, og opfordre til lign. støttegrupper landet over.....den ene hedder "Livet er for kort til rengøring" og den anden, som jeg også er æresmedlem af hedder "Så længe man kan finde på noget sjovere end rengøring, er det ALTID vigtigere" - så kvinder (og mænd) med hang til andet end i livet end rengøring - det var bare det jeg ville sige....hyg jer;D

    SvarSlet
  4. Hehe, sådan er det vist at være mor og overskudsagtig - har ikke prøvet det endnu, men er rimelig sikker på, at jeg absolut slet ikke er til det der med barsel ;)

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...