søndag den 9. januar 2011

#9 KunstKalender

Engang for mange år siden, da jeg lige var færdig med højskole, og mine veje førte mig til København, droppede jeg en dag ind forbi rundetårn, som tilfældigvis havde en udstilling.
Og her blev mine kunstneriske spinkle ben fuldstændig svirpet væk under mig.
Aldrig havde jeg set noget så fantastisk.
Den smukkeste udstilling. Et rent Mekka af Lag-på-lag billeder. Der var limet alskens mærkelige ting på de små, men stoflig mættede kunstværker.
En helt ny verden åbnede sig for mig...sådan kunne man også male billeder - eller "bygge", er vel nærmere det rette ord.
Kunstneren hed Mogens Leander. Og ganske som jeg har for vane, når mine nysgerrighed tændes, undersøgte jeg ALT, hvad der var at finde om denne fantastiske kunstner.
Manden har simpelthen oprettet en "skole" indenfor kunstverden, som han kalder: "New Icon School of Denmark"
Og må hermed på det varmeste anbefale et kig ind på hans hjemmeside. Han har også udgivet et par bøger, som herhjemme er som en slags "billedbibel" - en af de der bøger, man aldrig bliver færdig med at kigge i, fordi de bare er smækfyldte med lækkerhed.

Med respekt for copyright  og den slags, vil jeg ikke begive mig ud i at gengive hans billeder her på siden, men blot lave et FEDT link, som basker jer lige ind på hans hjemmeside.

Måske kender du allerede hans ikoner. De bliver i dag masseproducerede og solg som"pyntekunst" i Imerco og Sinnerup. Og jeg må ærlig indrømme, at min store beundring er kølnet en del efter at han har valgt, at blive kommerciel. Ja, faktisk blev jeg så indigneret og hans valg, at jeg "boycottede" ham i en periode....Sådan noget kunst skal F***** ikke kommercialiceres. Nå dét er en anden diskussion.
Det ændrer dog ikke på min store oplevelse, første gang jeg så hans billeder hænge der på de smukke vægge i Rundetårn i København, den dag for snart mange år siden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...