lørdag den 19. oktober 2013

Vi HYLDER!!!

”Hvad laver du?” spørger min mand, da han ser mig febrilsk bladre Feminas VI HYLDER 100 KVINDER DER INSPIRER OG IMPONERER udgivelse igennem.
Hvad jeg laver!! Jeg har lige spottet en af mine gamle gymnasiekammeratinder på forsiden af bladet. Og måske er det i et moment af bister lørdag-morgen-surhed, at jeg fremtvinger et: Det er fandeme godt gået, at man skal være innovativ og lækker for at få sådan en titel på et af Danmarks største kvindemagasiner.
Og ja, jeg skal ikke frasige mig den usædvanlige ucharmerende egenskab af god gammeldags misundelse. Bevares, lad mig blot vedkende mig dén. For der var engang i det herrens år 2000, hvor vi stod side om side på studenterbilledet med vores rød-hvide huer, og vi vores forskelligheder til trods, dog havde en fornemmelse af, at vi kunne vinde 10-0 over fremtidens trivialiteter.
Og når man så en lørdag morgen, (med en 11-timers vagt på et bosted for udviklingshæmmede i sigte,) falder over billedet af den smukke, innovative power kvinde, må det nødvendigvis give et mentalt røvspark af format. For i skrivende stund, efter at have fået alle fire unger op, sidder jeg og tænker: Hvad med alle os, der måske ikke vandt 10-0 over trivialiteterne? Os der blev pædagoger, rengøringsdamer, lærer, sygeplejersker og IKKE står og glitre med lækre smil, inspirerende OG imponerende liv…
Lad os lave en udgivelse, hvor vi hylder de 100 mest trivielle liv og kvinderne bag.
For jeg LOVER jer – de sparker røv!!

15 kommentarer:

  1. Fandeme så!! Hvor har du ret..... Der er alt for lidt hyldest til hverdags heltinderne.

    Mutti.

    SvarSlet
    Svar
    1. Heya Hverdagens Heltinder. Heya heya heya!

      Slet
  2. Du har absolut fat i det rigtige!
    Og bare fordi glansbilleder er pæne at se på er der ingen garanti for hvad der sker når der kradses lidt i overfladen...
    men tænk et blad der hyldrede det jævne, sikke skønt!

    SvarSlet
    Svar
    1. - ku være så befriende. Ikke sandt!

      Slet
  3. HØRT!!! - så kort kan det siges :)

    SvarSlet
  4. Den er jeg da helt klart med på, men nu hvor jeg er ovre alt det ræs om forsøget på at blive heltinde,(det kommer helt af sig selv med alderen:) må jeg sige at jeg er super glad for den trivielle skønne hverdag.
    Eva

    SvarSlet
  5. Kære Rikke
    Vil egentlig ikke kommentere det du skriver, men måden du skriver på. Åhh hvor jeg elsker dit engagement og begejstring. Jeg tror ikke du er misundelig, for du ved godt, at det er et glansbillede vi ser. Ingen slipper for hverdagens trivialiteter. Vi skal nok til at læse, hvad der IKKE står i artiklerne - og så finder du dig selv, hverdagens heltinde. Hurra for hverdagens heltinder og hurra for dig.
    Kh. Faster

    SvarSlet
    Svar
    1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
    2. Tak for komplimentet Faster. Det skrevne kom som skidt ud af en spædekalv (so to speak!!!)
      For nogle gange må det jo ud et sted - og hurra for bloggen min, hvor der er plads til den slags ;-)

      Slet
  6. Dit indlæg får mig til at smile. Nej hvor jeg kender følelsen. Vi vil vel alle gerne ses, anerkendes, være noget... Og så går årene, og der er job og børn og mand og hjem og... Tro mig jeg ville også gerne smile fra en glittet blad-side og blive beundret for... noget. Men selvfølgelig helst for den jeg er.
    <3 Signe

    SvarSlet
  7. Lige præcis Signe. Anerkendelse for hverdagens heltinde bedrifter. YEAY!!!

    SvarSlet
  8. Sjovt - jeg kom frem til nøjagtig samme konklusion! Hvad gør lige præcis disse kvinder værdige til titlen? Der findes SÅ mange derude, der helt sikkert kunne have fået den også! Jeg giver ikke så meget for sådanne lister, hvor andre har siddet og bedømt (som regel er det jo de, der har stukket næsen frem i årets løb, der får plads.... HURRA for jer og I har helt sikkert inspireret og imponeret NOGLE mennesker - blot ikke mig!?) - HVERDAGENS HELTINDER burde have samme tur!!! (dermed ikke sagt, at disse kvinder i bladet ikke også kan være det) Jeg orkede end ikke at kigge igennem alle 100 sider..... beklager...jeg kan snildt nævne 100 ANDRE kvinder der INSPIRERER OG IMPONERER mig! Men nægter at liste dem ;-)

    SvarSlet
  9. Jeg tilslutter mig Pi Andrea. HØRT!

    SvarSlet
  10. Nice post, things explained in details. Thank You.

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...